TörlésÖsszehasonlítomMegosztaniKüldés

Vélemény / Audi A3 (1996–2003)

Összesített értékelés:
Előnyök

Minőségi kivitel

Értékes belső tér

Megbízhatóság

Kedvező árak

Az autóról

Az Audi A3 1996-ban elsőként került át a prémium autók közül az alsó középkategória szegmensébe. Az autó az akkor előkészített Volkswagenu Golf negyedik generációjának technikáján volt felépítve. A szlovák autósok számára a futómű és a motorok többsége bizalmasan ismert a Škoda Octavia első generációjából.  Az Audi persze ezt a technikát elegánsabb kabátba öltöztette, és egy luxuskivitelű belső teret társított hozzá. Egészen 1999-ig az A3 modell csak háromajtós változatban szerepelt a kínálatban, később jelentek meg az ötajtós modellek is. A belső tér, amely a napjainkig értékes kialakításával, jobb felszereltségével és tartósságával tűnik ki, mint a sima Golfé, ugyanolyan utasteret kínál, mint a kompaktautók etalonja. A hátsó üléseknél tehát, a Golfhoz és az Octaviához hasonlóan kevés a hely a térdnek, és az utasok feje fölött is kicsi a tér. Az A3-t, amely egy magasabb presztízsű autó szerepét tölti be, általában a családi hatchback mellett inkább második autóként tartják, vagy az egyedülállók körében népszerű, ezért a kisebb utastér nem róható fel akkora hiányosságnak. Ma az A3 elérhető lehetősége annak, hogy viszonylag modern négykarikás jelű autót vehessünk ésszerű áron. A kora ugyan kicsit meglátszik rajta esztétikai szempontból is, de a megkímélt darabok még mindig nagyon elegáns hatást keltenek.

Lassan a műszaki oldalán is meglátszik a kor, de az A3 a saját korához és kategóriájához képest a meglepően megbízható autók közé tartozik.  A vezethetőség szempontjából ma már az első A3-as modellek nem okoznak meglepetést, az egyszerű hátsó tengely nem versenyezhet a jelenlegi csúcstechnológiákkal, mint például a Ford Focus-szal. A kis Audi ennek ellenére nagyon kényelmes autó, és kiszámíthatóan viselkedik az utakon. 

A motorok palettája kicsit egyszerűbb volt a kezdetektől, az Audi érthető módon nem a leggyengébb egységeket kínálta a vállalti kínálatából. Az alap a népszerű MPI 1600, 74 később pedig 75 kW teljesítménnyel. Habár ez a motor nem nyújt sportos vezetési élményt, az A3 meghajtására és a leggyakoribb felhasználására megfelelő. Végtére is ilyen felszereltségű A3-sal találkozhatnak a használtautók piacán a leggyakrabban, bár a motor nem éppen az alacsony üzemanyag-fogyasztásával tűnik ki. Ugyanez érvényes a 92 kW-os teljesítményű 1800-asra is, melynél ráadásul a neki tulajdonított erő nem nyilvánul meg a vezetésében. Érdekesebb választás a motor turbó változata, amely 110 vagy 132 kW teljesítményre képes.  Az S3 erősebb verzió, 1999-ben került piacra, és később megkapta ezt a motort 154 kW-os teljesítményre hangolva, ráadásul alapból négykerék-meghajtású volt. A mai napig nagyon vonzó vezetést tesz lehetővé, a használt autók között nagyon értékes. Az összkerékhajtást meg lehetett vásárolni a benzines turbómotorok többi verziójához is. Ne hagyják megtéveszteni magukat a Quattro jellel, ez nem a Torsen központi differenciálművel történő klasszikus, állandó összkerékmeghajtás. Ezekben a VW konszern kompakt autóira jellemző Haldex tengelykapcsoló került elhelyezésre, amely a hátsó kereket fokozatosan az első kerekek kipörgése után indítja be. A dízelmotorokat felváltják a legendás 1,9 TDI egységek. Elsőként 66 és 81 kW-os verziókban, később jött az erősebb verzió 96 kW-os teljesítménnyel és befecskendező szivattyú-fúvókával.

Felszereltség

Hasonlóképpen, mint az akkori Golf, az A3 prémium eredetének ellenére sem tartozik a legjobban felszerelt autók közé. Ennek két oka van. Az Audinál egyrészt a hagyományos elemekért is fizetni kellett, másrészt az A3 korában még nem álltak rendelkezésre olyan technikai vívmányok, mint amelyek közül a vásárlók ma választhatnak.

Dizájn

Az Audi A3 első generációja műszakilag a negyedik VW Golf indul ki, optikailag viszont ezt sikeresen álcázza, teljes mértékben saját úton jár. Máig elegáns benyomást kelt, a belső teret illetően is, amely az autó korából kiindulva már jelentősen elhasznált lehet. De még így is az értékcsökkenésnek kisebbnek kell lennie, mint a hasonló korú hagyományos modelleknél.

Fogyasztás

Az A3-as motorházteteje alatt ismert konszern motorokat találhatunk. Az alap 1600-asra bizony nem a jó üzemanyag-fogyasztás a jellemző, ez mérsékelten magas. Az erős turbómotorok a saját teljesítményükhöz képest jobbak ebben, és érthető módon a legjobbak a turbódízelek, amelyek a legtakarékosabbak. Azonban a használtautó-piacon az A3-as leginkább az alap, 1,6-os motorral fordul elő.

Vezethetőség

A négyes Golf futóművének megvannak a maga határai. Még a hátsó tengely klasszikus konstrukciója ellenére is a saját korában a kategóriája csúcsának számított, ma már inkább kényelmessége, mintsem bravúros vezethetősége miatt lehet érdekes. Ebből a szempontból az A3-nak van egy titkos aduásza, mégpedig az összkerékmeghajtású S3 modell. A hagyományos verziók vezethetősége biztonságos.

Biztonság

Audi A3 1998-ban az Euro NCAP törésteszteken nagyon jó, négycsillagos értékelést kapott. Ez elsősorban a karosszéria robosztus konstrukciójának köszönhető. Azonban mai szemmel nézve számos szükséges elem hiányzik belőle, így a biztonságot csak áltagosnak értékelhetjük.

Gyakorlatiasság

Az Audi A3 belső tere ugyanolyan hiányossággal küzd, mint a negyedik generációs Golf vagy az első Octaviák. Az utasoknak a hátsó üléseknél nincs elegendő helyük a térdnek és a fejük fölött sincs felesleges hely. Elől ezen a téren minden rendben van. Az A3 csomagtere tisztességes, 350 literes térfogattal büszkélkedhet (ez 20 l-rel több, mint az egykorú Golfé), másrészt a valóságban leggyakrabban csak a háromajtós kivitellel találkozhatunk, ezért az ötajtósak értékesebbek a piacon.

Kényelem

Az Audi A3 első generációja az utasok számára ma is nagyon jó szintű utazási kényelmet biztosít. A futómű kiegyenlítésén kívül ehhez az autó egészében véve minőségi kidolgozása és a konszernhez tartozó testvértípusoktól jobb anyagfelhasználás is hozzájárul.

Üzemeltetési költségek

Habár az Audi A3 prémium márka, néhány specifikus alkatrészt leszámítva, ma a javítási költségei nem lehetnének drágábbak, mint a négyes Golfnak, amelyre műszakilag épül. Ez értelemszerűen főleg az utángyártott alkatrészek felhasználására és a nem hivatalos szervizekben történő javíttatásra érvényes. A motor fogyasztása ésszerű keretek között mozog, de mai szemszögből a turbódízelek kivételével mérsékelten magasabb.



Nyomja meg az Enter keresni.
06-1-810-0000Hétfő–vasárnap, 8:00–21:00
Szolgáltatásainkat segítik a cookie fájlok. Szolgáltatásaink igénybevételével egyetért használatukkal. Több információ