TörlésÖsszehasonlítomMegosztaniKüldés

Vélemény / Mazda 3 (2003–2009)

Összesített értékelés:
Előnyök

Nagyon jó vezetési tulajdonságok

Menetkomfort

Minőségi kidolgozás

Megbízhatóság

Az autóról

A Mazda 3 2003-ban váltotta fel az addigi 323. Egy klasszikus kompakt autó, melynek műszaki alapját a Ford konszern C1 platformja alkotja. Ezt például a Ford Focusból vagy a Volvo S40-ből és V50-ből ismerhetjük. A felhasznált futómű azt sejteti, hogy a Mazda 3 nagyon jó vezetési tulajdonságokkal büszkélkedhet, amelyek itt ráadásul nagyon jól sikerült menetkomforttal vannak kombinálva. Tekintettel az egyéb pozitív tulajdonságokra, amelyekhez a tágas belső teret és a magas szintű megbízhatóságot sorolhatjuk, ez a modell az alsó középkategória jogtalanul elfelejtett tagja. Az is igaz, hogy a Mazda 3 piacunkon sokkal értékesebb, mint a Focus, de határozottan nem kevésbé érdekes választás. Kidolgozásának minősége műszakilag sok mindenben meghaladja korát.  

Az igazsághoz tartozik, hogy a Focus általános verziói talán kissé vonzóbbak a piacon, mint a relatíve konzervatív formatervezésű hármas Mazda. Csak két karosszériaváltozat közül lehet választani – az ötajtós hatchback és a lényegesen kevésbé megszokott sedan közül. Aki persze kedvező kompaktautót keres, nem fog csalódni. A vásárlóknak csupán a kissé korlátozottabb hajtóműkínálattal kell kiegyezniük, másrészt azonban nem nehéz ideálisat találni köztük. Az alap hajtómű 1,4 literes űrtartalommal és 62 kW-os teljesítménnyel ugyan kicsit zihál a Mazda hármasban, de ez nem szokatlan motorizáció. A használtautó-piacon leggyakrabban a megbízható, és összességében kedvező teljesítményű 1600-sal találkozhatunk, amely 77 kW-ot nyújt és egészen takarékos. A Mazda hármas meghajtására a teljesítmény-ár arányában talán a legjobb választás. A kétliteres motor 110 kW-tal ugyanis habár erős, de több üzemanyagot igényel. A 2,3 MZR sportverzió hatalmas, 191 kW-os teljesítménnyel, amely a modell modernizációja után jelent meg 2006-ban, még igényesebb. Ráadásul a Mazda mérnökei elfelejtették a nagy teljesítményű motorhoz igazítani a futóművet, így annak, aki valódi hot-hatch-et keres, előbb máshol kellene körülnéznie.

A dízelmotorok sem könnyen jutottak el a Mazda motorházteteje alá. Az első turbódízeleket, a 80 kW-os teljesítményű, 1,6 MZ-CD-ket csak a gyártás második évében kezdték beszerelni, a gyengébb, 66 kW-os verzió csak a harmadik évben jelent meg. A 105 kW-os kétliteres motor csak a ráncfelvarrás után, 2006-ban került piacra. A Mazda hármas motorizációi a piacon az értékesebbek közé tartoznak. Ha ebben gondolkodik, a legerősebb kétliteres a jobb választás, amely megbízhatóbb, mint az 1600-as.

Felszereltség

A japán autógyárak sosem bajlódtak a felszereltségi szintekkel és az egyes variációk széles lehetőségeivel. Ennek köszönhető, hogy autóik egészében véve átlagon felüli felszereltséggel rendelkeznek, és ez a gyártás idején a Mazdára is érvényes volt.  A klíma, centrálzár, vagy CD-s rádió négy hangfallal standardnak számít, amelyhez magasabb szinten érdekes elemek adódhatnak hozzá, például kulcs nélküli hozzáférés vagy esőszenzor.

Dizájn

A Mazda 3 első generációja konzervatívabb tervezésű autó, a két karosszériaváltozat közül a sedan a dinamikusabb választás. Az autó formatervezése kissé idegen az európai vásárló számára. Másrészt viszont a külseje alig öregszik. 

Fogyasztás

Mazda 3 motorházteteje alatt lehetnek kellemesen gazdaságos turbódízelek, persze ezek az értékesebbek a használtautó-piacon. Ennek köszönhetően többnyire inkább alap benzinmotoros verziókat lehet találni, amelyek a fogyasztás szempontjából szintén nem jelentenek semmilyen kellemetlen meglepetést, de érthető módon több üzemanyagot fogyasztanak, mint a dízelek. Az erősebb motorok persze kissé szomjasabbak.

Vezethetőség

A Mazda 3 korának ellenére nagyon jó vezetési tulajdonságokkal rendelkezik, amelyeket a Ford C1 platformjának köszönhet. Az autó a vezető szempontjából is kellemes és a gyakorlott, de a teljesen kezdő sofőrök is jól kijönnek majd vele. Mindkét csoport értékeli a könnyű kezelhetőségét, a kitűnő úttartását, és az összességében remekül kiszámítható viselkedését. A sportosabb vezetés kedvelőinek vigyázniuk kell az MPS kivitellel, mert sajnos a futóműve nincs megfelelően dimenzionálva.

Biztonság

Az első generációs Mazda 3 2006-ban ment át az Euro NCAP töréstesztjein négycsillagos eredménnyel. A megfelelő biztonsági felszereltségre, a jól kiszámítható vezethetőségre való tekintettel a Mazda 3-at ma is nagyon biztonságos autónak tarthatjuk.

Gyakorlatiasság

A Mazda 3 kategóriájához képest egészében véve a szokásos helykínálatot nyújtja utasainak. Az utasok nem fognak szoroskodni, elegendő hely van a Mazdában, meglepő módon például még a térdnek is a hátsó üléseknél. Az autó csomagtere 346 literes a hatchback verziónál, és 413 literes a sedannál. Mindkét esetben átlagosnak nevezhető.

Kényelem

A Fordu Focus platformja nemcsak nagyon jó vezethetőséget kölcsönöz a Mazdának, hanem kitűnő menetkomfortot is. A Mazda 3 csöndes, ami az autó nagyon minőségi kidolgozásának bizonyítéka. A belső tér a minőségi anyagok felhasználásával örvendeztet meg, és az utasoknak is megfelelő nagyságú tér áll rendelkezésükre.

Üzemeltetési költségek

A Mazda 3 átlagon felül megbízható autó, ezért tulajdonosát valószínűleg nem fogja felesleges szervizlátogatásokkal bosszantani. Másrészt viszont néhány pótalkatrész azért mégiscsak drágább, mit a versenytársaknál, és találhatunk a piacon kevésbé takarékos turbódízeleket, ami kissé megemeli a fenntartási költségeket.

Mazda 3



Nyomja meg az Enter keresni.
06-1-810-0000Hétfő–vasárnap, 8:00–21:00
Szolgáltatásainkat segítik a cookie fájlok. Szolgáltatásaink igénybevételével egyetért használatukkal. Több információ