TörlésÖsszehasonlítomMegosztaniKüldés

Vélemény / Škoda Octavia I (1996–2004) Tour (2004–2010)

Összesített értékelés:
Előnyök

Elegáns és időtálló külalak

Megízható és takarékos dízelmotorok

Praktikusság (nagy csomagtartó)

Széles szervizhálózat és alacsony költségek

Kedvező ár

Az autóról

A Škoda Octavia első generációja 1996-ban jelent meg a piacon és ezzel a mladáboleslav-i autógyárt életében új fejezet indult. Elsőként képviselte a több autót kevesebb pénzért politikát. Mai napig értékelik praktikusságát, takarékos motorjait és időtlen dizájnját. Ezért a luxusautókat gyártó Bentley autógyár sztárdizájntervezője, a belga Dirk van Braeckel a felelős. Az Octavia technikáját a negyedik generációs Volkswagen Golftól örökölte, nagyságával azonban egy kategóriával feljebb küzdötte magát. Az autónak nyújtott karosszériája van, mely hozzájárul a kiszámíthatatlan vezetési tulajdonságokhoz. Az autó inkább nyugodt vezetésre alkalmas. Az autót sokszor túlhajszolták a tulajdonosok, így most jó állapotban levő használt autót kürültekintőbben kell választanunk. Állapota nem csak a durva bánásmódtól rossz (az autót jellegzetesen cégautónak használták), hanem a hozzá nem értő tunningolástól is. Az ilyen autókat jobb elkerülni.

Az I. Octavianak sok előnye van. Széles a karosszéria kínálat. Az alap liftback-et hamar kiegészítette a nagyon közkedvelt kombi, melyet összkerék-meghajtással is gyártottak. Ezt a ráncfelvarrás után 2000-ben (mint 2011-es modellt) liftback -ként is gyártották. Az Octavia mindig is kitűnt hatalmas és jól kihasználható csomagterével. Akinek nagyobb utastérre van szüksége, az az átdolgozott változatot keresse. Ezeknél ugyanis átdolgozták az összes szék konstrukcióját, így a hátsó ülésen lévő utasok sem érzik szűkösnek a helyet. A motorok közül ki kell emelnünk a legendás 1.9 TDI-t, mely az eredeti verzióban a legjobb 66 vagy 81 kW teljesítménnyel működnek. Mindkettő nagyon alacsony fogyasztással és jó megbízhatósággal büszkélkedhet. A gyengébb változat az egyik legjobb autó a turbódízelek közül. Az újabb TDI PD (74 és 96 kW) modelleknek kicsit nagyobb a fogyasztása és a hangereje. A biztonságos utazás érdekében 15 000 kilométer után már jobb olajat cserélni. A benzinmotorok közül megbízható választás lehet a 1.6 MPI (ideálisan 74 kW, majd a ráncfelvarrás után 75W). Hosszú élettartamával meglephet bennünket a robusztus nyolcszelepes 2,0 literes, melynél azonban számolnunk kell a magasabb fogyasztással. Az alap ezernégyszázas az Octavianak túl kicsi, másfelől több, mint valószínű, hogy ilyen autót csak ritkán használtak. Így mechanikailag nagyon jó állapotban maradhatott. Az összetett húszszelepes ezernyolcszázas Turbo verzióban a jobb. A lelkesebb sofőröknek ott van a harapós RS változat 132 kW teljesítménnyel.

2004-ben bemutatták az Octavia második generációját. Ugyanez a modell Tour jelzővel egészen 2010-ig maradt gyártásban, igaz, csak korlátozott számú variációban. (végül csak az 1.6 MPI és 1.9 TDI PD)

Felszereltség

Az első Octavia-t nem felszereltsége miatt választják. De gondolnunk kell arra, hogy elérhető autóról volt szó és sok extra felszereltséget kérésre igényelhettek a vásárlók. A turbódízelek voltak a drágább és gazdagabb felszereltséggel rendelkező modellek, így ezeknél nagyobb a választék.

Dizájn

Az első Škoda Octavia kitűnik szokatlan eleganciájával és időtálló dizájnjával, tulajdonképpen ma sem hat öreg autónak. Furcsák a karosszéria nagyobb elemei, még ha azt az autó optikailag jól el is fedi. Az Octavianál érvényes, hogy külalakja egy osztállyal feljebb rangsorolja, mint ahová technikailag az autó tartozik. A kombi változat még sikeresebb, mint a klasszikus liftback autó.

Fogyasztás

Amennyiben a felhasználó helyes motort választ, az első generációs Škoda Octavia az egyik legtakarékosabb autó, melyet viszonylag kevés pénzért meg lehet vásárolni. Fogyasztás szempontjából kitűnik a 1.9 TDI eredeti verzióban (66 és 81 kW), melyekkel hosszú távon 100 km-en 5 literes fogyasztással utazhatunk. Takarékosak lehetnek a benzines motorok is, bár ezek fogyasztását nagyban befolyásolja a vezetési stílus.

Vezethetőség

Az első Octaviat menettulajdonságai miatt az akkori kritikákban összességében dicsérték. Lehet, hogy ez az első igazán modern cseh autó iránt érzett lelkesedésből fakadt. De lehet, hogy hozzájárult ehhez az akkori piaci felhozatal is. Mai szemmel az első Octavia nem számít túl megbízhatónak. Az első és hátsó elemek kivitelezése miatt kellemetlen helyzetbe hozhatják menet közben az autót.

Biztonság

Az első Octavia a kezdeti időben négy csillagot szerzett az Euro NCAP törésteszteken. Mivel az akkori módszereket nem szabad a mostaniakkal összehasonlítani, még így is az Octavia egy megbízhatóan nagy vasdarab. Az utasokat jól meg tudja védeni. Hiányzik belőle jó pár biztonsági felszerelés. Alapfelszereltségben például csak a vezetői légzsák volt.

Gyakorlatiasság

Az Octavia leggyakrabban említett előnye a nagy csomagtér. Már a liftback fantasztikus 528 literes, a kombi változat 548 literes természetesen jobb hozzáférhetőséggel és kihasználhatósággal. Kisebb a belső tér, főként a hátsó üléseknél, ahol a rövid tengelytáv miatt a hátul ülők szűkölködni fognak. Ezt a 2000-es átdolgozás javította ki, az átdolgozott üléseken már jelentősen több a hely.

Kényelem

Komfort terén az első Octavia hiányosságokkal küzd. Egyrészt átlagos az utastér helykínálata, a kényelmet nem szolgálja a viszonylag kemény futómű, amely az úthibákon kellemetlenül pattoghat. A TDI PD dízelmotorok hangosak, ezzel szemben a kissé archaikus négyhengeres 2,0 literes kiművelt és csendes.

Üzemeltetési költségek

Az alacsony fenntartási kölstégekért az Octavia esetében a takarékos motorok és az átlagon felüli megbízhatóság a felelős. Ami a szervizelést illeti, a nálunk leggyakrabban futott autónak érthetően kiterjedt szervizhálózata van. A modell korára való tekintettel a javítási költségek sem magasak.

Skoda Octavia



Nyomja meg az Enter keresni.
06-1-810-0000Hétfő–vasárnap, 8:00–21:00
Szolgáltatásainkat segítik a cookie fájlok. Szolgáltatásaink igénybevételével egyetért használatukkal. Több információ